Wychowanie psa – 10 mitów o zachowaniu psa, cz.1 | PsiaRada.pl
Szukaj
Nakarm Psiaka
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Serwis używa informacji zapisanych za pomocą plików cookie oraz innych rozwiązań informatycznych pozwalających na personalizację treści do potrzeb użytkownika oraz w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na ich zapisywanie, powinieneś opuścić stronę lub zmienić ustawienia dotyczące cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Wychowanie psa – 10 mitów o zachowaniu psa, cz.1

 

 

 

rudy pies

Na pewno nie raz słyszałeś wiele ciekawych teorii na temat zachowania psów. Niektóre są na pewno użyteczne i prawdziwe, jednak świat szkolenia psów pełen jest mitów na ten temat. Niektóre z nich są po prostu głupie, niektóre potrafią wyrządzić szkody w relacji pies-właściciel, a jeszcze inne są wręcz niebezpieczne. Nadszedł czas, aby wyjawić co jest mitem, a co prawdą.

 

Mit nr 1: ”Szczenięta nie powinny uczęszczać na zajęcia do psiego przedszkola, ani do żadnego innego miejsca w którym można spotkać psy jeśli nie skończyły 16 tygodni, lub 6 miesięcy życia”

 

Jest to jeden z niebezpiecznych mitów i jest powszechnie postrzegany jako wiarygodny przez nowych właścicieli szczeniąt.

Prawdą jest, że niezaszczepiony szczeniak jest bardziej narażony na różne śmiertelne choroby, trzeba też jednak wziąć pod uwagę uspołecznianie psiaka. Nieuspołeczniony pies narażony jest na wiele problemów behawioralnych, w tym agresję, która często może skrócić życia pupila (zbyt agresywne psy są usypiane).

 

To, aby nie dopuszczać do kontaktu z innymi psami z jednej strony jest godne przestrzegania, jednak jest sposób na to, aby psiak był nie narażony na choroby i uspołęczniony. Należy zadbać o to, aby w okresie kwarantanny miał kontakt tylko z psami, które są zdrowe. Mogą to być inne twoje psy, szczeniaki sąsiada itp. (chodzi o to, abyś miał pewność, że psiak z którym twój szczeniak się bawi jest na pewno zdrowy).

 

Pamiętaj, że szczeniak powinien przejść cały proces socjalizacji do 12, a najwyżej do 16 tygodnia życia. Proces ten został dokładnie opisany w kursie „Sekrety Super Psa”. Jako właściciel masz obowiązek socjalizacji swojego szczeniaka, aby zmaksymalizować jego szanse na długie i szczęśliwe życie.

 

Mit nr 2: „Psy ciągną na smyczy, skaczą na ludzi (dodaj własne), gdyż chcą Cię zdominować”.

 

Podobnie jak w pierwszym omawianym micie, ten także może okazać się niebezpieczny, ponieważ Ci, którzy wierzą w ten mit są skłonni również uwierzyć, że trzeba użyć „mocniejszych metod” radzenia sobie z psią dominacją.

 

Nikt nie kwestionuje tego, że psy, które żyją w grupie mają swoją ustaloną hierarchię społeczną. Prawdą jest, że elementy psiej struktury społecznej są wykorzystywane w relacjach pies-człowiek, dzięki czemu jest to jeden z powodów, który sprawią, że zwierzęta te są dla nas wspaniałymi kompanami. Jednak dzisiaj większość ekspertów od zachowania psów uważa, że te hierarchie społeczne są bardziej oparte na szacunku, niż na dominacji. Niestety wiele psich zachowań po dziś dzień przypisywana jest psiej dominacji – co nie jest prawdą.

 

Pies w swoim życiu ma jeden cel: robić coś dobrego, coś co sprawi radość jego właścicielowi. Zachowanie jego często traktowane jest jako dominujące, gdyż postrzegane jest jako aroganckie i asertywne . Pies ciągnie na smyczy, czy skacze po ludziach – bo nauczył się, że jego zachowanie jest wzmacniane i jest przekonany, że robi dobrze postępuje. Dzięki temu, że ciągnie na smyczy, dostaje się w miejsca, w które chce iść. Dzięki skakaniu dostaje uwagę człowieka (którą traktuje jak nagrodę, gdyż kontakt jest dla niego bardzo ważny). Zachowania, które są wzmacniane pies powtarza, uczą go one, że właśnie tak ma postępować – jednak nie mają one nicwspólnego ze statusem społecznym.

 

Jeśli zmienisz swoje zachowanie w przypadku problemów behawioralnych (gdy pies ciągnie – zatrzymaj się, lub zmień kierunek spaceru, gdy skacze – ignoruj go), a wzmocnisz w ich miejsce bardziej poprawne zachowanie psa, pies także zmieni swoje zachowanie.

 

Mit nr 3: „Jeśli pozwolisz psu na: spanie w łóżku, jedzenie przed tobą, przejść pierwszemu przez drzwi, wygrać w przeciąganie to stanie się on alfa.”

 

Ten mit jest po prostu głupi. Niektóre źródła sugerują nawet, że cała rodzina ma się zebrać w kuchni i zjeść chociaż krakersa (tak, aby pies to widział) i dopiero można nakarmić psa. Poważnie!

 

To, czy twój pies śpi w twoim łóżku, czy nie to jest twój wybór i nie należy go kojarzyć z dominacją i przywództwem alfa tylko nauczyć psa poprawnego zachowania. Jeśli chcesz, również możesz karmić swoje psy zanim sam zjesz i nie czuć się z tego powodu winnym. Jeśli chodzi o przechodzenie przez drzwi – nacz pupila, aby grzecznie siedział i czekał na pozwolenie wyjścia. Jest to grzeczne, bezpieczne zachowanie i wzmacnia szacunek, a nie dlatego, że się boisz iż pies Cię zdominuje. Również bawiąc się w przeciąganie nie tylko możesz psu dać wygrać, ale również możesz nauczyć go dzięki tej zabawie takich komend jak „ciąg” i „puść”, które są przydatne w życiu codziennym. O tym, jak pokazać psu, aby nie spał w twoim łóżku, jak zejść z kanapy, czy też jak poprawnie bawić się w przeciąganie (trzeba stosować się do określonych zasad) możesz przeczytać w kursie „Sekrety Super Psa”.

 

Jeśli uważasz, że Twój Pies jest zbyt agresywny, to najważniejsze jest wtedy, aby unikać konfliktów. Twoje fizyczne próby zdominowania go, mogą jedynie spotęgować problem, zamiast go rozwiązać. Jeśli agresja jest poważnym problemem, zalecam skontaktować się z wykwalifikowanym, profesjonalnym behawiorystom (ze specjalizacją pozytywnego wychowania), który pomoże zmienić ci zachowanie psa, bez użycia siły.

 

Mit nr 4: „Psy nie powinny uczyć się bazując tylko na szkoleniu pozytywnym. Trzeba je ukarać, aby wiedziały, kiedy robią coś źle”

 

Mit ten może powodować dużą szkodliwość w relacji pies-człowiek. Badania potwierdzają, że szkolenie za pomocą pozytywnych wzmocnień jest bardziej skuteczne i niż karanie psa,

 

Jedno z badań zostało przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii i na Uniwersytecie Przyrodniczym w Norwegii. Miało ono ocenić, czy kara powodowała problemy behawioralne w zachowaniu psa i ocenić wpływ nagrody, kary i struktury reguły (permisywizmu/ surowości i spójności) na szkolenie i zachowanie problemowe. Dane zostały zebrane za pomocą ankiet od 217 psich opiekunów. Ci, którzy używali siły i/ lub częste kary mieli znacznie więcej problemów ze szkoleniem psa, a ich pupile wykazywały mniejsze posłuszeństwo. Podobne badanie przeprowadzono na University of Bristol w Wielkiej Brytanii, gdzie stwierdzono, że psy szkolone tylko za pomocą pozytywnych metod (pozytywnego wzmocnienia) wykazywały mniej zachowań problemowych.

 

Dla większości ludzi, to ma sens. Czy uczysz się lepiej, gdy ktoś cię docenia, nagradza i uznaje, czy wtedy gdy wypomina twoje błędy klepiąc przy tym po głowie? Czy lepiej jest zostać nagrodzonych za pozytywne zachowanie, czy może ukaranym za złe? Poprzez pozytywne wzmocnienia psy uczą się szybciej i łatwiej, gdyż nie boją się, że dostaną klapsa za jakieś zachowanie. Strach może blokować u psa chęć spróbowania nowych rzeczy (np. nauczenia się nowej komendy).

 

W „Sekrety Super Psa”zostało opisane krok po kroku jak oduczyć psa, aż 26 niepożądanych zachowań i nauczyć 67 psich sztuczek nie stosując przy tym siły.

 

Mit nr 5: „Jeśli do szkolenia używasz smakołyki, to zawsze będziesz ich potrzebował (bo bez nich pies nie będzie Cię słuchał)”

 

To po prostu nie jest prawda. W dobrym pozytywnym programie szkoleniowym szybko „znika” wykorzystanie żywności jako stałego nagradzania. Rozciągnięte w czasie zostaje wykorzystanie pozytywnego wzmocnienia na takie rzeczy jak zabawki, zabawy, pieszczoty, pochwały, oraz możliwość wykonywania niektórych innych wysoko wzmocnionych zachowań.

 

Przysmaki mogą być bardzo wysokiej jakości wzmocnieniem i bardzo przydatne w szkoleniu różnorodnych zachowań, więc jest to głupie, aby z nich rezygnować. Wystarczy, że jedzenie traktowane jako zachęta/ przynęta szybko zniknie w programie szkoleniowym, a zostanie zastąpione nagradzaniem przerywanym i losowym (opisane w „Sekrety Super Psa”).

 

 

Zobacz również:

Wychowanie psa – 10 mitów o zachowaniu psa, cz.2

 

 Czy Ty Też Chcesz Mieć Grzecznego Psa?

darmowy kurs tresury psa              strzałka

         Imię: 
Adres email: 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Newsletter

Zapisz się na Bezpłatny Biuletyn Psiego Experta

Imię: Adres email:
   

i odbierz Darmowy 4-dniowy "Mini Kurs Sekrety Super Psa"              

    a w nim m.in.: Poznaj Sekrety Psiej Psychiki, Odkryj Psi Język, Odbierz ebooka:        

- oraz wiele więcej  
Archiwum
cleared